A fenntarthatóság pozitív hatással van a vállalatok üzleti eredményeire is


Ma már szinte nincs is olyan sikeres nagyvállalat, amely ne akarna ügyfeleinek, dolgozóinak is fenntartható értékeket adni. Sőt, a legtöbbször a fenntarthatóság már nem egy különálló célrendszer, hanem szervesen beépül a mindennapi működésbe, üzleti gondolkodásba is – derült ki a KPMG fenntarthatósági jelentéskészítési gyakorlatokról szóló kutatásából. Ez különösen fontos most, hiszen olyan gazdasági, környezeti és társadalmi kihívásokkal kell szembesülnünk, amelyek meghatározzák a hétköznapjainkat, valós kockázatot, de egyben üzleti lehetőségeket is jelentenek a vállalatoknak. 

A KPMG 1993 óta évente elemzi a vezető vállalatok fenntarthatósági jelentéskészítési gyakorlatát. Az idei felmérés összesen 4900 vállalat tevékenységét, pénzügyi beszámolóját, felelősségvállalási jelentését és weboldalát vizsgálta meg azzal kapcsolatban, hogyan képzelik el a sikeres jövőt a pénzügyi eredményeken túl.

A kutatás szerint a Global Fortune 250 vállalatok 90-95 százaléka az elmúlt 10 évben folyamatosan készít nem pénzügyi jelentést teljesítményéről, miközben Kelet-Európában csak a cégek 65 százaléka. Gyakori, hogy a vállalatok az éves pénzügyi jelentésükbe integrálják a nem pénzügyi teljesítményük bemutatását is (78%), bár ezt jellemzően a helyi szabályozás kényszeríti ki a vállalatokból. A jelentések fő célja a bizalomépítés, ezért a globális vállalatok kétharmada külső, független szereplővel is igazolja a jelentések tartalmának megbízhatóságát.

A vállalat idei fenntarthatósági jelentés kutatásában kiemelten foglalkozott az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljainak (SDG) integrációjával, a klímaváltozás, valamint az emberi jogok megjelenésével. A leggyakrabban hivatkozott célok között az éghajlatváltozás elleni fellépés, a tisztességes munka és gazdasági növekedés, az egészség és jólét, valamint a felelős fogyasztás és termelés szerepelnek. A célok integrálása szempontjából a cégek érettsége azonban még nagyon különböző: míg a célok megértésében és a rangsorolásában már a kutatásban résztvevők körülbelül 80 százaléka elért valamilyen eredményt, addig a teljesítmény mérésében több mint a vállalatok fele még a startvonalon áll.

A fenntartható szolgáltatások és működés tekintetében minden vállalat nagyon különböző utat jár be, nincs egy univerzálisan követhető recept. Nagyon fontos a célok és eredmények folyamatos elemzése, a tervezés, az új rendszerek megvalósítása. Ezzel azonban nem ér véget a folyamat: a bevezetett változtatásokat vissza kell követni, megbizonyosodni a megfelelő minőségről és értékelni az eredményeket, majd újrakezdeni a körfolyamatot.

A KPMG: The Road Ahead - Fenntarthatósági Kutatási Jelentés 2017 teljes egészében letölthető és megismerhető a KPMG weboldalán a http://kpmg.com/crreporting címen.

A Magyar Adományozói Fórum Tagjai