Három áruházlánchoz köthető a CSR megjelenések harmada


dinnyeA napi fogyasztási cikkeket forgalmazó áruházláncokhoz kapcsolható a CSR megjelenések legnagyobb hányada. Kommunikációjukban az egészséges táplálkozás, és a az ún. mentes élelmiszerek játszottak vezető szerepet, míg a technológiai szereplők megjelenéseinek központjában az oktatás, kutatás-fejlesztés és innováció álltak,- derül ki az IMEDIA és a Magyar Adományozói Fórum közös felméréséből.

A Magyar Adományozói Fórum kiemelt fontosságúnak tartja a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának kommunikációját is, ennek érdekében 2016 óta éves rendszerességgel kutatást kezdeményez az ilyen irányú tevékenységek feltérképezésére.

A kutatás készítője, az IMEDIA,- a Figyelő 2016. évi TOP200-as listája alapján a hazai 100 legnagyobb vállalat, illetve 10 bank és 10 biztosító megjelenéseit vizsgálta. Az IMEDIA az országos és regionális sajtót, online portálokat, rádió és televízió megjelenéseket is egyaránt számba vette az elemzés készítésekor, ám a felmérés csak a nem fizetett megjelenésekre terjed ki.

Az anyagból kiderül: mintegy 370 ezer megjelenésben tűnnek fel a vizsgált vállalatok a megfigyelt médiaforrásokban, s ebből több mint 3 200 CSR tematikájú hírt azonosítottak. A megjelenések teljes számában 10%-os növekedés jelentkezett, míg a CSR megjelenések száma nem változott lényegesen, arányuk minimálisan csökkent a korábbi évhez képest. A cégek össz- megjelenés számának bővülése két okkal is magyarázható: egyrészről a céges megjelenések számának organikus növekedésével, mely egy lassú, éves szinten jól érzékelhető trend,- másrészről pedig a kutatáshoz felhasznált források listájának bővülésével.

A legtöbb ilyen jellegű tartalom három kereskedelmi szereplőhöz, a SPAR-hoz, TESCO-hoz és az Auchanhoz kapcsolható. E három áruházlánc az összes megjelenés közel harmadát generálta. Az FMCG termékeket forgalmazók és gyártók köre képviseli a legnagyobb súlyt továbbra is a megjelenések között, a maga 44%-ával.

E szereplők az előző év trendjeivel összehasonlítva nagyobb hangsúlyt fektettek az egészséges táplálkozás kommunikációjára és ehhez kapcsolódó rész területekre: a „mentes” élelmiszerekre, egészségesebb, természetes sajátmárkás termékekre,- az egyébként már szokásosnak mondható sportnapok, futófesztiválok kommunikációja mellett.

A második legnagyobb megjelenés számot a technológiai szereplők adták (24%), melyet a jármű,- és gépipar cégei követtek 9%-os részarányukkal. Ezen iparágakban az oktatás, innováció, kutatás- fejlesztés, valamint a szociális ügyek körül csoportosult a témák nagy része. A konkrét üzenetek szintjén a napelemekkel, elektromos autókkal kapcsolatos hírek voltak a fókuszban.

A pozitívumok mellett meg kell jegyezni, hogy a hazai CSR (társadalmi felelősségvállalási) tevékenység ma még ritkán képezi a vállalati stratégia szerves részét és kap jelentős szerepet egy-egy cég tudatos, eredményorientált működésében s ez a média megjelenésekben is visszaköszön. Döntően egy-egy konkrét programhoz, vagy eseményhez kötöttek a megjelenések.

A Magyar Adományozói Fórum ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a vállalatok tudatosan és felelősen végezzék tevékenységüket, amelynek szerves része a CSR is. A stratégiai alapú társadalmi befektetések meghozatalában támogatja a cégeket a szervezet, a kimutatható és mérhető eredményesség növekedésért.

Kép forrása: pixabay.com

A Magyar Adományozói Fórum Tagjai