„Társadalmi profit = Üzleti profit?”, 2015. október 1.


2015. október 1., Samsung

A Varga Mihály fővédnökségével megrendezett MAF „Társadalmi profit = Üzleti profit?” konferenciájára az idén is közel 150 szakember látogatott el a vállalati, a civil és az állami szektor képviseletében.  A korábbi évekhez hasonlóan a MAF az idén is közzéteszi az előadások és panelbeszélgetések rövid összefoglalóját, valamint a prezentációk letölthető anyagát, hogy azoknak az érdeklődőknek is betekintést nyújtsunk, akik személyesen nem tudtak részt venni az eseményen. 

A MAF „Társadalmi profit=Üzleti profit?” konferenciáján a fiatalok munkaerő-piaci integrálását segítő vállalati támogatási programok legújabb megoldásairól, illetve a vállalati támogatások nem pénzbeli erőforrásainak felhasználási lehetőségeiről osztották meg egymással gondolataikat és tapasztalataikat  az üzleti, a non-profit és az állami szféra képviselői.

A konferencia megnyitó beszédét Gerzsei Attila, a Samsung Smart&Premium Megoldások üzletágának vezetője tartotta, aki arra hívta fel a jelenlevők figyelmét, hogy az egyéni és a közösségi felelősségvállalás kialakítását a lehető legkorábban, már gyermekkorban érdemes elkezdeni.

A házigazda Samsung köszöntője után a fővédnök és a kormányzat képviseletében Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium kiemelt vállalati kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára a MAF Társadalmi Befektetések Díj példamutató szerepét méltatta: „A társadalmi felelősségvállalás erősítése, az abban tevőlegesen részt vállalók elismerése egy olyan kezdeményezés, amely minden dicséretet és támogatást megérdemel, és egyúttal összhangban áll a Magyar Kormány társadalmi és gazdaságpolitikai irányelveivel.”

A MAF idei legnagyobb, a hazai TOP200 vállalat körében végzett kutatásának első eredményeit osztotta meg a hallgatósággal Dr. Molnár Klára, a Magyar Adományozói Fórum igazgatója. A MAF az idén a hazai vállalatok számára egyik legfontosabb területet vizsgálta: a munkatársak bevonásának szerepét és üzleti előnyeit a hazai vállalatok társadalmi befektetési programjai során. A kutatási eredmények megerősítették, hogy a vállalati támogatások során egyre meghatározóbb szerepet játszik a vállalat önkéntesség és ennek különböző formái, amelyek üzleti és társadalmi hatásait már a vállalatok jelentős része próbálja utánkövetni és értékelni.

Matolay Réka, a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Karának adjunktusa vezette az első panelbeszélgetést, amelynek résztvevői a vállalatok nem pénzbeli, alternatív erőforrásainak a felhasználási lehetőségeiről és eddigi tapasztalataikról beszélgettek. Több iparág szempontjait és megoldásait is megismerhettük a szakemberek segítségével: Gecsey Katalin, márkaspecialista a Samsung, Magyar Henrietta, kormányzati és közösségi kapcsolatok vezető a Tesco, Murányi Linda, PR és belső kommunikációs vezető, az Erste Bank, Tóth Gabriella, közösségi kapcsolatok specialista az NI Hungary és Zolnai Emese, szenior vállalati felelősségvállalási szakértő pedig a Vodafone képviseletében vett részt a beszélgetésen.

Az elhangzottak alapján egyértelművé vált, hogy számos eltérő körülmény, motiváció befolyásolhatja, hogy hogyan és miért kezdi el egy vállalat tudatosan számba venni és felhasználni alternatív erőforrásait, azaz szakmai kompetenciáit, az érintetti csoportjainak bevonását, mint például  alkalmazottainak idejét és tudását, vagy akár a vállalat saját kapcsolatrendszerét, hogy ezzel is segíthesse támogatott partnerei munkáját és eredményességét. A társadalmi befektetések terén az alternatív vállalati erőforrások hazai felhasználása némely vállalat esetében az iparági jellegből fakad, van amikor a nemzetközi stratégia állítja ezt követelményként de előfordul, hogy a hazai társadalmi kihívások vagy a munkatársak alulról jövő kezdeményezésére adott válaszként indulnak el ezek a projektek. A vállalatok számára elsősorban az jelent kihívást, hogy az ilyen kezdeményezésekből hogyan válik a későbbiekben felelős vállalati gyakorlat. További nehézséget jelenthet az is, hogy az ilyen típusú támogatási programok általában jelentős belső HR kapacitást igényelnek.  Még abban az esetben is, ha a vállalat vezetősége nyitott a kezdeményezések iránt, sok esetben okoz gondot, a szükséges óraszám biztosítása, úgy hogy az ne menjen az alap vállalati feladatok ellátásának rovására. A beszélgetésben résztvevő vállalati szakértők mindegyike kiemelte a civil szervezetekkel való partnerség szerepét, amely egyik sikertényezője az alternatív vállalati erőforrások felhasználásának. Az alternatív erőforrások felhasználásával megvalósuló kezdeményezéseket, így például a vállalati önkéntes programokat illetően szóba kerültek az eredmény és hatásmérés lehetőségei is, amellyel kapcsolatban a London Benchmarking Group keretrendszerét használó Vodafone képviselője, Zolnai Emese osztotta meg eddigi pozitív tapasztalatait a közönséggel.

A panelbeszélgetést a hagyományos kérdezz-felelek helyett egy további gondolkodásra inspiráló program, a konferencia látogatóit is „megmozgató” World Café követte, a  Wieland és Wieland Kft. trénerének, Wieland Veronikának a segítségével, amelynek során az asztaloknál a vállalati és civil szakemberek három kérdésre keresték közösen a válaszokat: milyen alternatív támogatások lehetségesek még a panelbeszélgetésben elhangzott példákon kívül, az alternatív támogatásokra gondolva, mi tehet bizakodóvá minket a jövőt illetően, és végül milyen ötletek segíthetnek abban, hogy meginduljon a szemléletváltás az alternatív források kiaknázására?

A konferencián a nemzetközileg is széles körben ismert, brit Corporate Citizenship igazgatóját és társalapítóját, Mike Tuffrey-t látta vendégül a MAF, aki a vállalati támogatások eredmény és hatásmérésében globálisan is vezető szerepet betöltő London Benchmarking network legújabb fejlesztéseit és legjobb gyakorlatait mutatta be. Az előadás kifejezetten a vállalatok társadalmi befektetési tevékenységei során elérhető vállalati előnyökre, valamint ezek tervezési és mérési lehetőségeire fókuszált.

A második szakmai panel a vállalati támogatások egyik különleges területére hívta fel a figyelmet, azaz azokra vállalati kezdeményezésekre, szektorközi együttműködésekre, amelyek a fiatalok foglalkoztatásának elősegítéséhez, munkaerő piaci integrálásához járulnak hozzá. A kerekasztal-beszélgetés vezetőjének, Kőszegi Andrásnak a BrandTrend ügyvezető igazgatójának közreműködésével számos nemrég indult, ígéretes lehetőségről és fejesztésről számoltak be a meghívott résztvevők:  Hajna Csongor, a Provident kommunikációs csoportvezetője, Pálfalvi Márta, a Heineken vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója, Sándorné dr. Kriszt Éva, a Budapesti Gazdasági Főiskola rektora,  Schubauer Krisztina, a Microsoft CSR vezetője, Szabó István, a KPMG CR-menedzsere és Virágh Adrienn, a Siemens kommunikációs igazgatója. Több szakember is megerősítette, hogy a fiatalok munkaerő piaci felkészítését nem elegendő a felsőoktatásban elkezdeni, hanem már a középiskolában, sőt, akár már ennél fiatalabb életkorban is érdemes foglalkozni vele. A szakmai felkészítés mellett kiemelt szerepe van a személyes motivációk, célok feltérképezésének is, mivel a mai fiatalokat már nem feltétlenül a pénz és a karrier motiválja, hanem az egyéni célok, továbbá a „love brand”-ekhez szívesebben csatlakozik ez a korosztály. Az is nagy kihívást jelent itthon, hogy hiányzik még az erős középvállalati osztály, a „fagyis” és a multi cégek közötti vállalkozói réteg, amely a fejlettebb európai gazdaságokban kulcsszerepet játszik a foglalkoztatásban, a fiatal szakemberek kinevelésében, ezért nagyon fontos, hogy a vállalatok és a felsőoktatási intézmények mellett a kormányzat is kiemelten szánjon időt és energiát a vállalkozásfejlesztésre. A digitális infrastruktúra tudatos fejlesztése szintén bizonyítottan képes hozzájárulni a fiatalok sikeresebb foglalkoztatásához.

A rendezvény záró előadását Halász Ambrus, a Flow PR (Splendidea Public Relations Kft.) vezető munkatársa tartotta, aki a vállalati támogatások szerepéről beszélt az employer branding és belső kommunikáció terén.

A Magyar Adományozói Fórum éves konferenciáját a hagyományoknak megfelelően a MAF Társadalmi Befektetések Díj eredményhirdetése és a díjak átadására zárta. A díjazottak listáját itt tekintheti meg.

Kérjük, töltse le a konferencia programját és a konferencián elhangzott prezentációkat!

 

MAF Konferencia 2015

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/6756061.jpg

Köszöntő – Gerzsei Attila, a Samsung Smart&Premium Megoldások üzletágának vezetője

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/5681252.JPG

Köszöntő a fővédnök képviseletében – Marczinkó Zoltán,helyettes államtitkár, Nemzetgazdasági Minisztérium

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/3578713.jpg

A hazai TOP200 vállalat körében végzett kutatási tapasztalatok bemutatása – dr. Molnár Klára, igazgató, Magyar Adományozói Fórum

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/1163184.jpg

Erőforrások az anyagi támogatásokon túl - kerekasztal-beszélgetés, moderál: Matolay Réka, adjunktus, BCE. A beszélgetés résztvevői /jobbról/: Gecsey Katalin (márkaspecialista, Samsung), Magyar Henrietta (kormányzati és közösségi kapcsolatok vezető, Tesco), Murányi Linda (PR és belső kommunikációs vezető, Erste Bank) Tóth Gabriella (közösségi kapcsolatok specialista, NI Hungary) Zolnai Emese (CSR szakértő, Vodafone)

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/9893326.JPG

Erőforrások az anyagi támogatásokon túl - A jelenlévők részvételével world cafe jelleggel eszmecsere a kerekasztal beszélgetés témájáról

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/5350567.jpg

A word cafe beszélgetést vezeti Wieland Veronika (Wieland és Wieland Kft.)

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/7665228.jpg

„Befektetés a jövő nemzedékekbe”, avagy hogyan járulnak hozzá a vállalatok a fiatalok foglalkoztatásának elősegítéséhez - kerekasztal-beszélgetés, moderál: Kőszegi András, ügyvezető igazgató (BrandTrend) A beszélgetés résztvevői /jobbról/: Hajna Csongor (Provident) Pálfalvi Márta (Heineken) Sándorné dr. Kriszt Éva (BGF) Schubauer Krisztina (Microsoft), Szabó István (KPMG), Virágh Adrienn (Siemens)

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/2011179.jpg

LBG vállalati előnyök – miért és hogyan tervezzük meg és értékeljük a társadalmi befektetési programok vállalati előnyeit (előadás)– Mike Tuffrey,igazgató és társalapító, Corporate Citizenship

http://donorsforum.hu/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/61350910.jpg

Vállalati támogatások szerepe az employer branding és belső kommunikáció terén (előadás)– Halász Ambrus, partner, Flow PR (Splendidea Public Relations Kft.)

"Társdalmi profit=Üzleti profit?" 2015